Legújabb hírek, cikkek a DoclerWeb életében

Milyen a jó rendszergazda?

Attól függ, kit kérdezünk. Talán nincs még egy olyan szakma, aminél a bennfentesek - a rendszergazdák - és a szakmán kívüliek véleménye ennyire eltérne. A jó rendszergazda a cégvezető szerint, a jó rendszergazda az alkalmazott szerint, a jó rendszergazda a rendszergazda szerint - mindegyik fogalmat megpróbáljuk érinteni.

Ha például a hup.hu-n keresgélünk válasz után, láthatjuk az informatikusok véleményét. A rendszergazda erénye a tudásában rejlik: mennyire képzett, mennyire ásta bele magát a szakirodalomba, mennyire tapasztalt, mennyit problémával találkozott, hányat oldott meg és hogyan. Ez a szemlélet teljesen érthető: ahhoz, hogy egy összetett, nagy vállalati infrastruktúrát kézben tudjon valaki tartani, elengedhetetlen a problémamegoldó képesség és az ismeretek gyors elsajátítása. Ebben a témakörben nem adhatunk senkinek tanácsot, hiszen ahány száj, annyi állítás. Az biztos: egy rendszergazdának olyan mélységben kell ismernie a rá bízott rendszert, hogy képes legyen biztosítani annak zavartalan működését, és megoldási javaslatokat tudjon nyújtani azok fejlesztéséhez.

Vannak azonban más kritériumok is. Egy rendszergazdának ugyanis tudnia kell bánni az emberekkel, tudnia kell kommunikálni velük. Mindannyian ismerjük a rendszergazda negatív sztereotípiáját, a morgó, elégedetlen munkatársat, aki bármilyen hozzá intézett kérdést a lehető legkevesebb információ közlésével intézi el, hogy megmutassa a kérdezőnek: ő a saját szavait sem érti. Szereti magát fontosnak érezni azáltal, hogy a problémát fejcsóválva, de a legkevesebb valós kommunikációval oldja meg, ami természetesen előrevetíti, hogy legközelebb ugyanezzel a kérdéssel szembesül majd, ugyanattól a személytől. Ettől úgy érzi, hogy a munkája hiábavaló, és csak a tűzoltásra tud koncentrálni.

A fenti sztereotípia pedig nem légből kapott, a legtöbben találkoztunk már hasonló helyzettel a múltban. Két kiút kínálkozik az ilyen - nevezzük oldschool - rendszergazda számára, ezek mindegyike egyben rendkívül fontos ismérve is a jó szakembernek. Az egyik a megfelelő kommunikációs készség, a másik a proaktivitás.

Mivel a rendszergazda egy vállalatnál nagyon sok emberrel dolgozik együtt, fontos a helyes kommunikáció elsajátítása, egyfajta ügyfélszolgálati szemlélet elfogadása. Ahogy egy call center munkatárs sem érzi támadásnak a századik telefonálót, aki számára pitiáner problémával keresi, úgy a rendszergazdának is meg kell tanulnia kizárni az érzelmeit az ilyen kommunikációból, és a megoldásra koncentrálni. Fontos továbbá az is, hogy meg tudja magát értetni a vezetőkkel, el tudja magyarázni, min kell változtatni és miért, mindez mivel jár és mekkora jelentőséggel bír. Száraz szakmai leírások levélben való átküldése egyik irányban sem megfelelő és célravezető.

A proaktivitás pedig azt jelenti a fenti képletben, hogy a jó rendszergazda megpróbál tenni azért, hogy az ismétlődő probléma elháruljon. Ha triviális, akkor az adott alkalmazott kíméletes betanításával, ha a rendszert érintő kérdésről van szó, akkor a megfelelő megoldás keresésével, annak érdekében, hogy a probléma a következő alkalommal automatikusan megoldódjon - vagy fel se merüljön.

Közhely, de gondolkozásra késztet az az állítás is, hogy a nélkülözhetetlen és ide-ugráló rendszergazda nem jó választás. Ha egy rendszergazdának egyfolytában kérdésekre kell válaszolnia, és ugyanazokat a problémákat orvosolnia, akkor egyrészt a dokumentáció hiányos, másrészt a rendszer nem megfelelő. Amin ő láthatóan nem tud érdemben javítani.

A jó rendszergazda megszállottan igyekszik kideríteni a válaszokat azokra a kérdésekre, amikre nem tud válaszolni. Nem tűri el saját magától a hibát, és akkor elégedett, ha tökéletes munkát végez. Nem halogatja a katasztrófát, hanem megelőzi, és élvezi a nyugalmat, ami ezek után körülveszi.

Annak ellenére, hogy egészséges szkepticizmussal fogalja az új megoldásokat, szereti tesztelni, kipróbálni őket. Nem elégszik meg azzal, hogy a már megismert módszereket alkalmazza: szereti a szakmáját, és naprakész akar maradni az újításokat illetően. Azok pedig vannak bőven, hiszen az informatika továbbra is egy állandóan változó, forrongó szakterület, ami egyre inkább átszövi a vállalat mindennapi működését.

Pont emiatt fontos már az is, hogy egy rendszergazda némi menedzsment ismerettel is rendelkezzen. Egyrészt azért, mert annyira összetetté váltak a vállalati IT rendszerek, hogy nem ritkán alkalmazottakat kell tudni irányítania. Tudnia kell, hogyan delegálja a feladatokat, hogyan motiváljon és hogyan legyen képes a legtöbbet kihozni a csapatból. Másrészt azért, hogy a vállalat alapvető céljait megértve rálátása legyen, az ő munkája hogyan képes segíteni ezt a célt. Látnia kell, milyen fontos az informatikai rendszer minősége, mennyi minden függ tőle, mennyire tudja segíteni vagy hátráltatni a mindennapi munkát és a cég irányítását egyaránt. Nem ismeretlenek előtte az ITIL és COBIT alapvetései, de az ISO és a British Standard ide vonatkozó szabályzásáról is hallott már.

Egy jó rendszergazda személyisége sem elhanyagolható szempont, bár erre nyilván kevesebb a ráhatás. Fontos azonban tudni, hogy a cégvezetők ezek alapján választanak: olyan ember kell, aki nem sértődik meg könnyen, nem indulatos, türelmes. Nem akar mindenáron bizonyítani azzal, hogy feltűnően szaladgál, és egyfolytában tüzet olt. Nem fél attól, hogy úgy tűnik, semmit nem csinál, mert el tudja magyarázni a vezetőnek, hogy ettől lesz ő a legjobb: a rendszer, amit üzemeltet, tökéletesen működik. Kicsit lehet lusta, egy okos: a kettő kombinációja eredményezi, hogy inkább megelőzi a bajt annak érdekében, hogy később zavartalanul frissíthesse a szoftvereket, dolgozzon a biztonsági rendszer javításán. Ha pedig utóbbira nem ad keretet a vezetőség, szisztematikusan és türelmesen felhívja a figyelmüket ennek veszélyeire.

Tavaly év végén, az I. Országos Rendszergazda Konferencián kiderült, hogy a magyar vállalkozások fele külsős rendszergazdát alkalmaz. A kényelmes és nagy önállósággal járó magányos rendszergazdák ideje tehát múlóban van, és az új generációtól már nemcsak a magas fokú képzettséget, de a gyorsaságot és a világos kommunikációt is megkövetelik. A rendszergazdák pedig vagy beállnak a külsős munkatársak közé, vagy kapcsolati tőkéjüknek köszönhetően továbbra is függetlenek tudnak maradni.

http://www.vg.hu/vallalatok/infokommunikacio/mi-mentheti-meg-a-magyar-rendszergazdakat-392943

Ehhez azonban a fenti kritériumokat kell elsajátítani. A jó, becsületes és megbízható szakemberek híre továbbra is szájról szájra fog terjedni. A többieket pedig majd rákényszerítik a piac igényeire.

Forrás:

http://serverfault.com/questions/8462/how-do-you-recognize-a-good-system-administrator
http://www.caerdroia.org/blog/archives/2006/01/how_to_hire_a_g.html
http://www.tomsitpro.com/articles/sysadmin-system-administrator-certification-it_jobs,1-1099.html
http://www.campin.net/Apprentice/
http://www.tomsitpro.com/articles/it_training-it_certification-system_administration-sysadmin,2-232.html
http://www.realsys.biz/the-skills-a-system-administrator-needs.php
http://www.hwsw.hu/hirek/32003/netacademia_vezetokepzo_intezet_oktatas.html
http://www.hwsw.hu/hirek/42281/informatika-outsourcing-rendszergazda-navigator.html
http://index.hu/tech/biztonsag/info/sarokko/
http://www.hwsw.hu/hirek/49529/netasq-biztonsag-uzemeltetes-patch-tuzfal.html
http://www.vg.hu/vallalatok/infokommunikacio/mi-mentheti-meg-a-magyar-rendszergazdakat-392943
http://hup.hu/node/65029
http://www.vg.hu/vallalatok/infokommunikacio/mi-mentheti-meg-a-magyar-rendszergazdakat-392943

« Vissza az előző oldalra

rendszergazda