Legújabb hírek, cikkek a DoclerWeb életében

Weboldaltesztelés

Közhely, hogy minden ember számára más az, ami szép, ami esztétikus, hiszen mindenki saját ízlésvilággal rendelkezik. Mégis, beazonosíthatóak olyan minták, amelyek a legtöbb ember tetszését képesek elnyerni – ezek beazonosítása a webdesignnak is fő feladata. Ezen felül vannak általános szabályok, melyek egy oldal használatóságát (usabilityjét) meghatározzák. A weblap egy eszköz: ha nehéz használni, másikat választanak helyette, így gyorsan a konkurensünkhöz kerülhetnek a látogatók. Mindegy, hogy lassú, átláthatatlanul bonyolult vagy kevés rajta a tartalom: mindegyik hiba egyedül is képes elriasztani a látogatót, mert nehezen használhatóvá teszi az oldalt.

Ha egy szolgáltatást az interneten akarunk eladni, nagyon fontos, hogy minden egyes látogatóra a lehető legjobb benyomást gyakoroljuk. Olyan ez, akár az ismerkedés a való életben – az első pillanatok döntőek lehetnek, még mielőtt bármilyen lényegi információ átadására sor kerülne. Ahogyan hajlamosak vagyunk embertársainkat külső alapján osztályozni, és így sorolni megbízható, vonzó vagy éppen antipatikus, taszító kategóriákba, a weboldalak esetében is hasonlóan ítélünk.

Gondoljunk csak bele – nehéz egy olyan céget komolyan venni, amely szolgáltatásait, legyenek azok bármilyen természetűek, egy hanyagul megtervezett, megjelenésében idejétmúlt, disszonáns, nehezen kezelhető honlapon kínálja. Ha ilyennel találkozunk, talán csak tudat alatt, de rögtön felötlik bennünk, hogy munkájukat is hasonló módon végzik-e el. Lehet a cég bármilyen precíz, értékes szolgáltatásokat kínáló, profi munkatársakkal rendelkező, ha már az első pillanatban elriasztja a potenciális ügyfeleket.

A legfontosabb szempontok közé tartozik a harmonikus, nem rikító és egymással harmonizáló színek használata, az oldal ízléses és logikus elrendezése, a tartalom átláthatósága. Figyelni kell arra is, hogy ne riasszuk el a látogatókat irritáló, a háttérben automatikusan induló zenével vagy, videókkal, melyek lassítják a betöltést és vizuálisan túlzsúfolttá, visszatetszővé tehetik az oldalt. Ezek olyan egyszerű, de jelentős tényezők, melyek alapján potenciális ügyfeleink véleményt alkothatnak vállalatunkról még mielőtt alaposabban megismernék azt.

Persze a megjelenés optimális kialakítása csak az első lépés. Ezen túlmenően is vannak olyan szempontok, melyeket nem hagyhatunk figyelmen kívül, ha sikeres webes jelenlétet szeretnénk fenntartani. Kiemelten fontos az oldal feltöltése megfelelő tartalommal, hiszen végső soron ez az, ami alapján az ügyfél döntést hoz. Ám a tartalmat meg kell találni.

Az oldalnak nemcsak szépnek, de kifogástalanul használhatónak is kell lennie. Biztosítása nem egyszeri munka, hanem állandó figyelmet kívánó feladat. Folyamatosan ellenőrizni kell, hogy a weboldalon találhatóak-e halott, sehová sem vezető linkek, vagy olyanok, amelyek esetleg félrenavigálják az érdeklődőket. Arról is meg kell győződni, hogy minden látogató könnyedén megtalálja azt a tartalmat, amit keres, ne tévedjen el, ne kelljen menük, linkek, kattintható képek virtuális dzsungelén átvágnia magát egyetlen információért cserébe. Az oldal szerkezetének letisztultnak kell lennie, elrendezésének logikusnak – a legjobb az, ha a látogató ott talál meg mindent, ahol ösztönösen is keresné. Ha arra kényszerítjük az érdeklődőt, hogy almenükben, végeérhetetlen szövegekben keresgélje a megfelelő hivatkozást vagy információmorzsát, egy idő után megunja, és inkább könnyebben átlátható, kezelhető weboldal után néz, amely nem rabolja értékes idejét, türelmét.

Mindemellett pedig szintén elengedhetetlen az, hogy weboldalunk eljusson az érdeklődőkhöz, hiszen lehet bármilyen tökéletesen megtervezett és kivitelezett, ha például a kompatibilitási problémák miatt bizonyos böngészők egyszerűen meg sem jelenítik, vagy bizonyos böngészőknél szétesik, használhatatlan formában jelenik meg a hanyag optimalizálás miatt.

A jó weblap tehát elsősorban egyszerű, könnyen kezelhető és navigálható. Ha szolgáltatást kínálunk, tartsuk észben, hogy az ügyfél is ezért keresi fel oldalunkat. Nem kellenek barokkos designelemek, csak meggyőző megjelenés, hibátlan működés és releváns tartalom.

A designtesztek elvégzése ezért is kiemelten fontos, ha szeretnénk a lehető legszélesebb ügyfélkört elérni és megragadni. Ha szakembereket kérdezünk meg arról, milyennek találják honlapunkat, és hogyan lehetne javítani rajta, sokkal jobb esélyünk van, hogy feltárják azokat a hibákat, melyek felett mi esetleg elsiklunk. Így számíthatunk arra is, hogy látogatóink visszatérnek és bátran felveszik velünk a kapcsolatot ahelyett, hogy azonnal továbbállnának.

« Vissza az előző oldalra

Weboldaltesztelés usability